Pro Gloria et Patria

Forum Królewskiego Pruskiego Regimentu Fizylierów Alt Kreytzen
Teraz jest 19 lipca 2019, o 02:30

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 30 maja 2010, o 15:28 
Offline
Herr Kapitän
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lutego 2001, o 14:00
Posty: 4348
Lokalizacja: Świdnica
Wyszło takie coś:


Załączniki:
feldflaga Kopia.jpg
feldflaga Kopia.jpg [ 23.66 KiB | Przeglądane 22866 razy ]
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 31 maja 2010, o 14:26 
Offline
Herr Kapitän
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lutego 2001, o 14:00
Posty: 4348
Lokalizacja: Świdnica
Więcej o wykonaniu: http://picasaweb.google.pl/feldfebel.kr ... /Feldflaga


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10 czerwca 2010, o 15:27 
Offline
Gemajn
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lutego 2009, o 18:27
Posty: 3533
Feldflagi są piękne. W Świdnicy przezentowały się znakomicie. Sława Krzysiowi!

_________________
Gott strafe Rumcajs!


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28 września 2010, o 18:45 
Offline
Gemajn

Dołączył(a): 16 kwietnia 2009, o 14:09
Posty: 420
Dziś dostałem dwa zdjęcia oryginalnej flagi naszego regimentu. Niestety, nie wiem na razie gdzie ta flaga się znajduje. Ale się dopytam. Zdjęcia ze zbiorów naszego heskiego kamarata, Klausa Schaefer-Wilkens

http://picasaweb.google.pl/faza1759/Szt ... directlink


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28 września 2010, o 18:55 
Offline
Herr Kapitän
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lutego 2001, o 14:00
Posty: 4348
Lokalizacja: Świdnica
Ja tak nie namaluję.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28 września 2010, o 19:17 
Offline
Gemajn
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lutego 2009, o 18:27
Posty: 3533
Są zachowane co najmniej dwie. Jedna jest w zbiorach Muzeum Artylerii, Wojsk Inżynieryjnych i Łączności w Petersburgu a druga bodajże w muzeum w Ludwigsburgu w Badenii (Garnisonmuseum Ludwigsburg).

_________________
Gott strafe Rumcajs!


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 11 października 2010, o 14:35 
Offline
Gemajn

Dołączył(a): 16 kwietnia 2009, o 14:09
Posty: 420
Jak się okazuje, flaga której zdjęcia zobaczyliście w linku powyżej, pochodzi z muzeum w Stuttgarcie. Zdobyta po kapitulacji twierdzy w Świdnicy w 1807 roku, wówczas nasz regiment nosił miano von Schimonsky


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 11 października 2010, o 18:29 
Offline
Gemajn
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lutego 2009, o 18:27
Posty: 3533
Ha, łotry, łajdaki. Trafiło im się, że się podłączyli do Francuzów. Gdyby nie to to tylko kufle od piwa mogli by sobie postawić w muzeach.

_________________
Gott strafe Rumcajs!


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 12 października 2010, o 21:59 
Offline
Gemajn
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lutego 2009, o 18:27
Posty: 3533
Znalazłem w sieci biały jedwab na flagi, wg sprzedającego idealny specjalnie na malowane flagi, gdyż prześwituje na obie strony. Takie tam coś.

weiße Fahnenseide Artikel: SE576
Lfd. Meter 24,00 €
Breite ca. 150 cm
Material: 100% SE
keine Mindestabnahme
Hier eine hervorragende Fahnenseide, so transparent, dass man Motive durchzeichnen kann, aber im Griff schön fest (kein Vergleich zu den "fluddeligen" Seidenmaltüchern!), dabei sehr feinfädig und fest, so dass sie sich gut bemalen läßt.


Załączniki:
755_kl.jpg
755_kl.jpg [ 17.87 KiB | Przeglądane 22816 razy ]

_________________
Gott strafe Rumcajs!
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 12 października 2010, o 22:47 
Offline
Herr Kapitän
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lutego 2001, o 14:00
Posty: 4348
Lokalizacja: Świdnica
Materiał na chorągiew już mam.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13 października 2010, o 09:50 
Offline
Gemajn

Dołączył(a): 16 kwietnia 2009, o 14:09
Posty: 420
http://picasaweb.google.pl/faza1759/Szt ... irectlink#]
Galerię uzupełniłem o dalsze zdjęcia flagi ze Stuttgartu, które dostałem od Klausa Schaefer-Wilkens


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20 października 2010, o 23:28 
Offline
Gemajn
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lutego 2009, o 19:33
Posty: 537
Pytam z ciekawości czy może w tym muzeum mają inne flagi pruskie bo w ręce Hieronima wpadło wówczas 10 sztandarów, chociaż twierdzy były tylko 3 bataliony z trzech pułków liniowych w tym 2 bataliony trzecie. Wygląda na, że ta flaga w muzeum to flaga batalionowa a nie pułkowa, chyba że pułkowa została w twierdzy na czas wojny.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 października 2010, o 09:55 
Offline
Gemajn

Dołączył(a): 16 kwietnia 2009, o 14:09
Posty: 420
Pytam z ciekawości czy może w tym muzeum mają inne flagi pruskie bo w ręce Hieronima wpadło wówczas 10 sztandarów, chociaż twierdzy były tylko 3 bataliony z trzech pułków liniowych w tym 2 bataliony trzecie. Wygląda na, że ta flaga w muzeum to flaga batalionowa a nie pułkowa, chyba że pułkowa została w twierdzy na czas wojny.
Nie wiem. Dostałem od Klausa zdjęcia tylko tej flagi. Ale się go zapytam.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 października 2010, o 09:26 
Offline
Gemajn
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lutego 2009, o 18:27
Posty: 3533
Ilustracja z książki przedstawiającej flagi i sztandary brandenbursko-pruskie w muzeum artylerii w Twierdzy Pietropawłowskiej w Petersburgu. Druga strona po lewej u dołu.


Załączniki:
flagi.jpg
flagi.jpg [ 24.18 KiB | Przeglądane 22776 razy ]

_________________
Gott strafe Rumcajs!
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 marca 2011, o 09:25 
Offline
Gemajn
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lutego 2009, o 18:27
Posty: 3533
Kiedyś z kimś tu gadałem, chyba na priva bo nie wiem gdzie to jest napisane, skąd u Rosjan nasz sztandar. Dorn i Engelman piszą, że pod Zorndorf II batalion osłaniał baterię na prawym skrzydle i w czasie szarży rosyjskiej kawalerii pod gen. Demiku został otoczony i stracił dwie flagi, zaś z matni wydobyła go kontrszarża Seydlitza i Schorlemera.

_________________
Gott strafe Rumcajs!


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 marca 2011, o 12:12 
Offline
Herr Kapitän
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lutego 2001, o 14:00
Posty: 4348
Lokalizacja: Świdnica
Chorągwie straciły kompanie von Wallenrodt (nr 7) i von Pflug (nr 9), a ówczesny chorąży, późniejszy kapitan i dowódca tej kompanii von Strycke został przez "wściekłego nieprzyjaciela" benarbt, co w wielkim słowniku PWN oznacza "pokryty bliznami".

Obaj dowódcy kompanii służyli w regimencie chyba od początku jego przejścia na służbę pruską, bo nie ma ich na liście oficerów przyjętych do regimentu. Teorię te potwierdza pochodzenie Pfluga - Eisenach. Wallenrodt był z Prus (w sensie Prus Książęcych), a Strycke ze Śląska. Wallenrodt odszedł z regimentu jako Premier Capitaine w 1759 r. (1 marca 1759 "przeszedł pod Mulben", cokolwiek to znaczy). Strycke został zdymisjonowany w tym samym roku, natomiast von Pflug otrzymał dymisję jako major 1 października 1764 r.

Kompania nr 9 w ogóle miała pecha, bo pod Pragą straciła sztangę chorągwi, a sam Strycke został ranny pod Pragą, jak i pod Kolinem.

Dodam jeszcze, że w bitwie pod Kijami chorągiew kompanii von Conradi (nr 6) uległa zniszczeniu, a "5 chorągwi z największą dzielnością uratowano z pola bitwy"., z czego wynikałoby, że utracone chorągwie nie były zastępowane w czasie wojny.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13 maja 2011, o 14:24 
Offline
Gemajn
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lutego 2009, o 18:27
Posty: 3533
Jakoś w Gorgast mówiliśmy o feldflagach. Do czego właściwie są, gdyż my mieliśmy ustawione inaczej a inaczej mieli je ustawione Niemcy na przeciw naszego obozika, tam gdzie zrobili ten spory a tak bezludny Gassenlager.

Wygląda mi na to, że:
- do czego innego były feldflagi w obozie en parade, jak na rycinie w załączniku do regulaminu (zeskanuję w domu i dołączę). Wyrażnie je widać na planie, jak ustawione od strony linii wart wyznaczają pięć kolejnych linii Placu Broni. Na rycinie tej, tak jak i w widocznej http://www.browar.biz/forum/showpost.ph ... stcount=53 nie widać nigdzie feldflag na końcu linii namiotów.
- za to w obozie en bataille, jak na http://www.browar.biz/forum/showpost.ph ... stcount=7są widoczne feldflagi oddzielające grupy namiotów.

Z Kruenitza wynika, że inaczej były ustawiane namioty w obozach obu tych typów i jeżeli w obozie en parade namioty kompanii stały w grupach niejako z natury, wyznaczając kompanijną stronę jednej Gassse, to w obozie en bataille takich grup nie było zaś namioty stały jednym właściwie ciągiem. W encyklopedii jest troche zabawnie napisane, że to po to, by wróg nie policzył z dala ile Gassen, a więc kompanii, stoi przeciwko niemu. Prawda, czy też nie, taki zapis jest.

_________________
Gott strafe Rumcajs!


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 maja 2011, o 19:24 
Offline
Gemajn
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lutego 2009, o 18:27
Posty: 3533
Oto zapowiedziana rycina z regulaminu, na której widać flagi zatknięte na brzegach Place des Armes:


Załączniki:
plan obozu.jpg
plan obozu.jpg [ 37.36 KiB | Przeglądane 22737 razy ]

_________________
Gott strafe Rumcajs!
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 maja 2011, o 23:01 
Offline
Gemajn
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lutego 2009, o 18:27
Posty: 3533
Regulamin. Część VIII. Rozdział IV. Artykuł XI. Przypis do niego:

N.B. NA skrzydle każdego batalionu będzie na placu zatkniętych 5 Feld=Flag. (...)

Nawiasem mówiąc, właśnie od zatykania tychże feldflag zaczynało się rozbijanie obozu. Wojsko czekało na wyznaczenie pierwszej z nich, tej najbliżej namiotów, przez Kwatermistrza (poprzez wbicie flag) i następnie na wyznaczenie na tej linii poszczególnych Gassen. Potem zaczynało się wyznaczanie dalszych linii oraz zasiedlanie a właściwie dalsze wyznaczanie Gassen z rozplanowywaniem punktów będących miejscem ustawienia tyczki namiotu.

W innych punktach regulaminu, szczególnie przy zaleceniach co do różnych Parade etc, są odniesienia do Offiziers=Linie, bądź innych linii, jak sądzę tych z Place des Armes.

Z ciekawych rzeczy: przytaczany punkt regulaminu mówi zasadniczo o tym, że w wypadku dłuższego pozostawania w obozie powinno się wyznaczyć starannie Place des Armes, winno się też utrzymywać Gassen w czystości, wobec czego żołnierze i kobiety żołnierskie mają gotować tylko i wyłącznie w kuchniach ziemnych. Mam wrażenie, że dodanie "w razie dłuższego pobytu", sugeruje, że nie zawsze kopano doły w razie postoju na noc. Może jednak ogniska zdarzały się w obozach, bądź żarto zimne?

I teraz zagadka. Jeżeli w czasie rozbijania obozu gemajni i podoficerowie rozbijają swoje namioty, to co w tym czasie robią Gefrajtrzy? Jest to zagadnienie o kluczowym znaczeniu dla dalszego życia Dawida :D By wiedział co ma robić w obozie.

_________________
Gott strafe Rumcajs!


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 maja 2011, o 00:23 
Offline
Gemajn
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lutego 2009, o 18:27
Posty: 3533
No dobrze... Odpowiadając na liczne :D zapytania w tej sprawie, Redakcja informuje, że:

Gefrajtrzy rozbijają Gewehrmantle i namioty oficerskie.

_________________
Gott strafe Rumcajs!


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 10 lipca 2012, o 20:20 
Offline
Gemajn
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lutego 2009, o 18:27
Posty: 3533
W Ingolstadt jest chorągiew kompanijna 43 IR. Niestety i chwała Bogu, nie nasza.






Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 16 maja 2013, o 15:57 
Offline
Gemajn
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lutego 2009, o 18:27
Posty: 3533
Ściągnijcie i zobaczcie: http://www.afaktor.de/uploads/media/Pre ... -36-39.pdf


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 23 marca 2014, o 19:36 
Offline
Gemajn

Dołączył(a): 7 stycznia 2013, o 10:07
Posty: 427
A ode mnie to:
http://opus.kobv.de/zlb/volltexte/2006/ ... 902_07.pdf
opis flag znajdujących się w muzeum w Petersburgu (zdaje się)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Strefa czasowa: UTC + 2 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL